Kto tu vlastne klame?

Autor: Michal Sousedek | 20.6.2019 o 8:53 | Karma článku: 2,64 | Prečítané:  1053x

Cieľom tohto príspevku je poukázať na to, čo presne hovorí Ústava SR o ústavných sudcoch a spôsobe ich voľby, resp. menovania.

Problematiku Ústavných sudcov a Ústavného súdu SR nájdeme v Ústave SR v čl. 124 až 140.

Ako všetci vieme, nenapraviteľnými chybami v minulosti nastala situácia, že v jeden moment skončilo svoju činnosť na ÚS naraz 9 sudcov z celkového počtu 13. Už len predstava takej prudkej zmeny sudcovského elektorátu vyvoláva oprávnene pochybnosti nejedného človeka o kontinuite rozhodovania ÚS SR. Keďže túto situáciu už nie je možné zvrátiť, neostáva nám nič iné iba dúfať, že k žiadnym výrazným odklonom v rozhodovacej činnosti nedôjde. Teda okrem tých, ktoré sú žiadúce.

Pre nás najzaujímavejším článkom v kontexte problémov posledných dní, týždňov ale vlastne aj mesiacov je čl. 134.

V zmysle ods. 2 čl. 134 Ústavy SR: "Sudcov ústavného súdu vymenúva na návrh Národnej rady Slovenskej republiky na dvanásť rokov prezident Slovenskej republiky. Národná rada Slovenskej republiky navrhuje dvojnásobný počet kandidátov na sudcov, ktorých má prezident vymenovať."

Rozmeňme si teraz tieto vety na drobné. Prvá veta nám jednoznačne hovorí, že prezident je ten, kto vymenúva osoby do pozície sudcu ústavného súdu. Zatiaľ nič zložité. Okrem toho tu máme jasne definované obdobie, koľko môže daná osoba byť sudcom ústavného súdu, t. j. 12 rokov. Treťou a veľmi podstatnou vecou v tejto vete je vyjadrenie, že prezident môže vymenovať iba takú osobu za sudcu ústavného súdu, ktorá mu bola navrhnutá NR SR. To by sme mali, nič viac, nič menej sa z tejto vety nedozvieme.

Pozrime sa teraz na druhú vetu. Z nej vidíme, že NR SR by mala vždy prezidentovi doručiť návrh s dvojnásobným počtom kandidátov. Keď sa na uvedenú vetu zameriame do dôsledkov, znamená to, že ak má prezident vymenovať jedného sudcu ÚS, NR SR mu má navrhnúť 2 kandidátov, ak má vymenovať 2 sudcov, mali by to byť 4 kandidáti, a tak ďalej, ak má vymenovať 9 sudcov, bezpochyby má NR SR prezidentovi doručiť návrh s 18 kandidátmi.

Z toho vyplýva, že ak má prezident neúplný zoznam kandidátov, nie je splnený prvý predpoklad na menovanie sudcov a nemôže (resp. nemal by) k tomuto menovaniu pristúpiť. Samozrejme v našej banánovej republike prezident toto čiastočne porušil a vymenoval 3 kandidátov z dôvodu, aby aspoň čiastočne sfunkčnil ÚS SR. Či to bolo ústavne komforné, o tom by sa dalo polemizovať, ale je možné, že priestor na takéto manévrovanie v Ústave SR existuje (predsa len, celý proces menovania tým ešte neukončil). Treba povedať, že zvyšní kandidáti (keďže prezident nevybral polovicu z nich) sú "stále v hre" a môžu byť po doplnení návrhu vybraní za sudcov ÚS. Aj keď je potrebné upozorniť, že ak by prezident vybral presne polovicu z doručených kandidátov, stále by nebola splnená druhá veta ods. 2 čl. 134 Ústavy SR a teda nemožno povedať, že by si prezident(ka) nemohol(a) vyberať z doposiaľ nevymenovaných kandidátov.

Určite však neobstojí postoj poslanca NR SR, bývalého premiéra, bývalého kandidáta na prezidenta a bývalého kandidáta na sudcu ÚS, podľa ktorého si prezident má vyberať polovicu z kandidátov, ktorých mu doručí NR SR. Je to holý nezmysel, ústava hovorí jasne, NR SR navrhuje dvojnásobok toho, čo má prezident vymenovať. V opačnom prípade by ústava musela uviesť, že prezident vymenuje polovicu  z kandidátov, ktorých mu navrhne NR SR.

Preto konanie súčasnej prezidentky a jej vyjadrenia, že nevymenuje zvyšných kandidátov na ústavných sudcov kým nebude mať plný počet kandidátov (18 vrátane tých troch už vymenovaných) je tým správnym chápaním zmyslu článku 134 Ústavy SR a akékoľvek odklony na základe vyhlásení poslanc(a)ov NR SR sú holým nezmyslom. Zároveň nekonečné a bezdôvodne neúspešné voľby sudcov ÚS poslancami NR SR hraničia so zneužívaním ich poslaneckých mandátov, pretože výkon ich mandátu vážne ohrozuje demokratické zriadenie (ohrozená funkčnosť jednej z 3 zložiek štátnej moci). Treba čítať články Ústavy SR tak, ako sú napísané, a nie tak, čo v nich chcete vidieť páni poslanci. A preto je čas konať, a túto paródiu na výkon mandátu poslanca NR SR ukončiť zvolením zvyšného potrebného počtu kandidátov.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Dobré ráno

Dobré ráno: Zmenili sme ekonomiku aj zákony, ale nezmenili sme myslenie

O Novembri 89 s jednou z hlavných tvárí.

Spievali slobode. Ale koho to zaujímalo?

Úrad vlády zorganizoval Galavečer 30 rokov slobody.


Už ste čítali?